Sammenhæng /
Det undervisningsmæssige udgangspunkt
Hvad er elevernes faglige og sociale baggrund?
Hvilke rammer og ressourcer er der til rådighed? |
Mål
1 . hvilket/hvilke kompetencemål søges opfyldt?
2. hvilke trinmål? |
Tiltag
Hvilke initiativer/handlinger/tiltag skal realisere de opstillede mål? |
Tegn
Hvad skal der kigges efter undervejs i undervisningsforløbet, for at afgøre om det planlagte arbejde er på rette spor? |
Evaluering
Hvordan vides/kontrolleres om målet med undervisningen er nået? |
Afslutning på emne om skoven med fotosyntesens betydning samt næringsstoffernes vigtighed.
|
1) Emperi-kompetencen.
- observation og beskrivelse, dataindsamling, eksperimentering og vurdering / generalisering.
2) Hovedtræk ved fotosyntese og respiration.
Arters tilpasning i bygning og funktion i forhold til næringsstoffer, vand og ilt.
Arbejdsmåder og tankegange |
Teoretisk gennemgang på klassen afsluttes med forskellige forsøgsopstillinger / undersøgelser.
1) Fotosynteseforsøg (Vandpest) Debat om muligheder usikkerheder målinger.
2) Jordbundsundersøgelse næringsstoffer (NPK), humus, vand, pH mm. (Kemisk undersøgelse) |
At eleverne kan se sammenhænge, anvende faglige begreber og kan forklare arbejdet med deres forsøg. |
Gennem mundtlig debat om resultaterne af forsøgsopstillingerne, samt en grupperapport som afleveres efter forløbet. |